Steeds meer bio-initiatieven in de regio vanwege grotere vraag naar biologisch voedsel

Tijdens de bijgeenkomst passeerden verschillende initiatieven de revue: zo wordt in het Land van Cuijk 15 procent van de geliberaliseerde pachtgronden gereserveerd voor biologische landbouw met fixed prices. Deze zijn gekoppeld aan duurzaamheidscriteria.
De stad Eindhoven, die klimaatneutraal wil zijn in 2045, sloot een Green Deal met de horeca en zet in op BioLokaal Catering. In Zuid-Holland ontwikkelt de ‘Bio beleef regio’ zich verder met 1 miljoen euro projectsteun voor biologisch, lokaal en natuurinclusief voedsel.
In Friesland werkt Bio-regio de Greidhoeke aan meerdere projecten met vergelijkbare provinciale ondersteuning. Ook in Zutphen, Amsterdam, Rotterdam, Breda en Altena groeit de beweging met biohubs, aangepaste pachtvoorwaarden, gezondheidsprojecten en convenanten met cateraars.
Cateraars spelen in op vraag
Ook de rol van cateraars kwam aan bod. Landelijke bedrijven kunnen steeds beter inspelen op de toenemende vraag naar biologisch en lokaal dankzij heldere aanbestedingscriteria waarin de eisen zijn opgenomen, bij individuele klanten, zoals het Provinciehuis Noord-Brabant, en in de convenanten die reeds afgesloten zijn (Brabant, Amsterdam en Utrecht) of in ontwikkeling zijn (Eindhoven). 'Zij toonden zich bereid om in samenwerking met groothandels aan de slag te gaan met een gezamenlijke vervangingsstrategie, zoals nu al spontaan met de biologische melk en yoghurt op gang gekomen is', schrijft Bionext.
Biologische schijf van vijf
Tegen deze achtergrond werd tijdens de bijeenkomst de 'Biologische schijf van vijf’ voor impact in de catering gelanceerd: een visueel en praktisch hulpmiddel dat inzichtelijk maakt hoe biologische voeding bijdraagt aan vijf maatschappelijke doelen – ecologie, economie, gezondheid, sociaal en politiek.
De tool moet cateraars, gemeenten en organisaties helpen hun beleid en inkoopkeuzes te verduurzamen en medewerkers en klanten hierbij actief te betrekken. Dit geldt niet alleen voor op de werkvloer, maar ook voor thuis. 'Door mensen bewust te maken van de waarde van biologisch en lokaal voedsel, ontstaat gedragsverandering die verder reikt dan de kantine of het bedrijfsrestaurant. Dat vraagt om communicatie die niet alleen informeert, maar ook activeert – bijvoorbeeld via creatieve campagnes waarin medewerkers zelf het verhaal verder vertellen', meldt Bionext.
Tijd voor actie
Marc Oudenhoven, gedeputeerde van Noord-Brabant, deed tijdens de bijeenkomst een duidelijke oproep: 'De tijd van vrijblijvendheid is voorbij. Als overheid, als organisatie én als consument moeten we kiezen voor biologisch en lokaal. Niet alleen op het werk, maar juist ook thuis. Dáár begint echte verandering.'
De energie, creativiteit en samenwerking die tijdens de bijeenkomst voelbaar waren, vormen een krachtige voedingsbodem voor verdere opschaling van de Bio-regio aanpak.De Brabantse kwartiermakers – Marjon Krol (ZLTO), Michaël Wilde (Organic Embassy), Bavo van den Idsert (Id’s oké) en Paulien Hoftijzer (Bionext) – kijken terug op een geslaagde en verbindende middag, waarin de beweging rond biologisch en lokaal voedsel zichtbaar versterkt werd.