Van boer tot bord: Jumbo lanceert ‘(H)eerlijk van Dichtbij’

De supermarktketen wil hiermee veehouders en akkerbouwers met wie zij samenwerkt in de schijnwerpers zetten. ‘In het seizoen komt zo’n 75 procent van de verse producten die Jumbo verkoopt, van boeren en telers uit Nederland’, zo meldt de supermarkt. ‘Denk aan groenten en fruit, zuivel, kaas, vlees, eieren en vis. Jumbo werkt hiervoor samen met bijna 650 Nederlandse boeren en telers. Veel verhalen van verschillende boeren en telers komen nu samen op één plek: een digitaal platform vol inspiratie, recepten, video en achtergrondverhalen.’
Trots op boeren
Tim Hehenkamp, directeur Category Management bij Jumbo, vertelt: „De verhalen achter het product, van boeren en telers, krijgen helaas nog te weinig aandacht. Daar willen we graag verandering in brengen. Want we zijn trots op onze boeren en telers uit eigen land, die vol passie zijn over hun (familie)bedrijf.”
Keurmerken
Jumbo vertelt verder te werken aan de verduurzaming van haar versproducten met onafhankelijke keurmerken zoals Beter Leven, On the Way to PlanetProof en het Biologische keurmerk. Ook ontwikkelt Jumbo samen met boeren innovatieve concepten zoals Zonvarken, het plantaardige alternatief voor yoghurt van De Nieuwe Melkboer en de regeneratief geteelde waspeen. ‘Deze initiatieven dragen stuk voor stuk bij aan duurzamere resultaten zoals een gezondere bodem en beter dierenwelzijn. De supermarktketen investeert ook mee in een goed verdienmodel voor de boer’, aldus de supermarktketen.
Rundvlees op z’n Best
Een hoogtepunt op het platform vol verhalen van Dichtbij is de introductie van de Nederlandse rundvleesketen ‘Rund op z’n Best’. Met dit concept blijven kruislingkalfjes, een kruising van melk- en vleesrunderen, dichtbij op de boerderij. Zij groeien met oog voor dierenwelzijn op dezelfde boerderij of in de buurt op. Op dit moment komt 50 procent van het verse rundvlees van Jumbo van dit duurzamere concept uit Nederland.
Oogstfeest
Het platform (H)eerlijk van Dichtbij is sinds 1 juli te bezoeken via jumbo.com/vandichtbij. Hier ontdekken klanten en andere geïnteresseerden verhalen, recepten en achtergrondinformatie van de boeren en telers achter de Nederlandse versproducten van Jumbo. Dit seizoen wordt afgesloten met een oogstfeest op 14 augustus, waarbij deze boeren en telers extra in de schijnwerpers worden gezet.
Week van ons eten
De aandacht voor de bijzondere verhalen van boeren en telers krijgt een vervolg in de ‘Week van ons Eten’. Jumbo is partner van de landelijke ‘Week van ons Eten’, die plaatsvindt van 4 tot en met 11 oktober 2025. Een week waarin goed, lokaal en verantwoord eten centraal staat.
Lees hier de verhalen van varkenshouder Jeroen Koks (Winterswijk), melkveehouder Kees Schutte (Agelo) en sojatelers Bart en Tom Grobben (Hengevelde).

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Marloes Niemeijer