Column: Zonder boeren geen eten, geen bier en geen Vierdaagsefeesten!

Nijmegen trekt in deze tijd zo’n 1,5 miljoen bezoekers. Elke bezoeker eet, drinkt en geniet deze dagen net even wat meer. Daarom is het goed dat we hier als ZLTO extra aandacht aan geven, door bijvoorbeeld langs de route wandelaars te laten genieten van producten uit de streek of regio. Graag onderscheid Nijmegen zich als Groene Metropool in onze regio. Er wordt gewerkt aan emissievrije zones en er komt mogelijk een verbod op reclame voor onder andere vlees en zuivel. Op dat thema zullen we op de dag van Groesbeek (de derde dag van Nijmeegse Vierdaagse, red.), in samenspraak met de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV), ons laten zien.
Milieu-impact aangeven met kleurtjes
Onlangs mocht ik een groep buitenlandse studenten, onderzoekers en adviseurs ontvangen en gaf ik een presentatie op onze boerderij. Zij hadden tevens een gastspreker van de Stichting Vierdaagsefeesten Nijmegen uitgenodigd om een inkijkje te geven in het verduurzamen van het eetpatroon tijdens de Vierdaagse. Men ging er prat op dat met de keuze van ander voedsel hun footprint stevig daalde. Feestvierders worden aan de hand van getallen en kleurcodes wegwijs gemaakt in de milieu-impact van diverse producten. Op een dergelijke manier kun je volgens mij als organisatie sturen op wat in hun ogen een goede keuze zou zijn.
Cherrypicking
Aansluitend mocht ik een presentatie houden over onze wijze van produceren en landschapsbeheer. Een interessante discussie volgde. Ik had de bewuste gastspreker al eens vaker gehoord en hem toen al bevraagd wat nu exact de footprint per kilogram voedingswaarde was. Op die vraag bleef hij het antwoord schuldig. Ik heb hem toen gesteld dat je op deze wijze nooit een eerlijke vergelijking kunt maken. Een glas water bevat immers amper energie en eiwit vergeleken met een glas melk of een lapje vlees. Het mooie was dat exact dezelfde vraag ook gesteld werd door de gasten op ons bedrijf. Bijval volgde, maar de stichting blijft bij haar methodiek om de aan te bieden etenswaren op deze manier te vergelijken. Deze manier van cherrypicking komen we steeds vaker tegen. Wat past wordt gemeld, wat minder past laten we achterwege. Toch ben ik blij met de Vierdaagseweek. Die biedt ons een uitstekend moment om juist dan onze consumenten te laten zien, proeven en beleven wat we doen en waar we staan.
Vertel het boerenverhaal
Al is de naam Vierdaagseweek voor ons niet geheel van toepassing. Wij weten als geen ander dat 7 dagen in de week al vaak te kort is. Laten wij als leden, deze week in het bijzonder, ons nog meer voor het voetlicht brengen. Vertel en deel je verhaal, draag bij aan positieve pr. We hebben het keihard nodig. Voor eenieder die in de komende Vierdaagseweek inspanningen levert of juist ontspant, wij wensen u allen veel plezier. Dat mag 4 dagen, maar geniet in elk geval van elke dag! En besef je goed: zonder boeren geen eten, geen bier en geen feesten!
Tekst: Edwin Sengers
Beeld: Natasja Beverloo