'Ook belangrijk voor afzet biologisch vlees'
Bio-slachterij De Groene Weg wil aantal slagerijen uitbreiden: 'Wie de drive heeft, kan rekenen op trouwe klanten'

'Biologische producten winnen terrein. Uit het trendrapport van Bionext blijkt dat de totale omzet van biologische producten in 2024 met 9,6 procent is gegroeid. Vooral biologische speciaalzaken – waaronder slagerijen – lieten een sterke omzetstijging zien van 14,6 procent', schrijft De Groene Weg in een eigen bericht. 'De uitbreiding van de slagersformule is goed nieuws voor iedereen in de keten. Hoe sterker de winkels, hoe groter de zichtbaarheid en hoe beter de continuïteit voor de afzet van biologisch vlees. Nieuwe ondernemers brengen bovendien frisse energie en ideeën mee, wat de formule als geheel versterkt. Uit interne analyses blijkt dat er volop kansen liggen in verschillende regio’s waar nog geen biologische slagerij aanwezig is, zoals Amsterdam, Den Bosch en Maastricht.'
Diverse klantenkring
Volgens franchisenemer Koen Vergeer uit Groningen groeit de belangstelling voor biologisch vlees merkbaar. „Onze klanten zijn heel divers: jonge gezinnen, ouderen, maar ook mensen die van ver komen omdat biologisch vlees in het noorden schaars is. Tijdens corona hebben veel consumenten ons ontdekt en velen zijn gebleven”, vertelt hij.
Momenteel zijn er 9 slagerijen van de Groene Weg. Ervaren slagers naderen hun pensioen, terwijl de vraag naar vakmanschap groeit. Om de continuïteit van de formule te waarborgen, biedt De Groene Weg ruimte voor nieuwe franchisenemers. „Biologisch verkoopt zichzelf niet,” aldus Vergeer. „Je moet er echt achter staan en bereid zijn het verhaal te vertellen. Wie die drive heeft, kan rekenen op trouwe klanten, collega’s om mee te sparren en een sterke formule.”
Ondernemers krijgen hulp via de Groene Weg. Het bedrijf werkt samen met adviesbureau WinkelManagement, dat ondernemers ondersteunt op financieel en bedrijfseconomisch vlak. „Winst is geen toevallige uitkomst”, zegt adviseur Loek Wisman. „We maken jaarlijks plannen, analyseren kosten en omzet, en zorgen dat er een goed ondernemersinkomen overblijft. Biologisch ondernemen is rendabel mits er goed gestuurd wordt op cijfers.”
Traceerbaar
De Groene Weg onderscheidt zich met een volledig transparante keten van boer tot toonbank. Daarnaast biedt de formule ondersteuning zoals gezamenlijke marketing, drukwerk, een website en regelmatige overlegmomenten. De herkomst van het vlees is volledig traceerbaar, een factor die volgens Wisman steeds belangrijker wordt: „Consumenten willen weten waar hun vlees vandaan komt. Bij De Groene Weg kunnen ondernemers dat verhaal volledig en geloofwaardig vertellen.”

Tekst: Guus Daamen
Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.
Beeld: De Groene Weg
Bron: Vion Food Group



