Vee-en-Gewas.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Gelderland
      • Overijssel
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesOverijsselBoeren moeten hun boodschap blijven herhalen, herhalen en nog eens herhalen

Boeren moeten hun boodschap blijven herhalen, herhalen en nog eens herhalen

Elke dag weer, 365 dagen per jaar, moeten boeren communiceren. De burger is heel erg geïnteresseerd in de herkomst van het voedsel en hoe dit voedsel wordt geproduceerd, maar weet het vaak gewoon niet. Daardoor is er veel onwetendheid en geloven mensen de negatieve berichten over de land- en tuinbouw. ‘We moeten onze boodschap blijven herhalen, je verhaal blijven vertellen. Keer op keer. Op alle media; in kranten, op tv, op de radio, op social media, open dagen etcetera.’

Dat zei Caroline van der Plas in het programma Groot Onderhoud van RTV Oost op zaterdag 17 november. Caroline werd voor het programma gevraagd als spreekbuis en promotor van het platteland en als mede-oprichter van Team Agro NL en de bedenker van Boerburgertweet.

Kracht van herhaling
Caroline: Wakker Dier stopt ook nooit met communiceren en brengt steeds dezelfde boodschap naar buiten; zij herhalen oneindig. Bijvoorbeeld plofkip. Die kippen bestaan helemaal niet, maar het woord staat wel in de Dikke van Dale. En waarom? Omdat het zo vaak is herhaald. Zij hebben hun communicatie fantastisch voor elkaar. Daar kunnen wij veel van leren. Niet de methodes, w de werkwijze. Ze noemt Wakker Dier een goed marketingbureau.

Van der Plas blijft erop hameren dat er meer moet worden samengewerkt in de agrarische sector en dat communicatie veel serieuzer wordt genomen. Communicatie is niet iets wat je er zomaar even bij kunt doen. Het zou fijn zijn als belangenbehartigers, brancheorganisaties en het agrarische bedrijfsleven dat meer inzien zodat we samen daadkrachtig aan de slag kunnen. Op EuroTier ontmoette ik veel twitteraars uit de hele wereld. In andere landen wordt meer geld gestoken initiatieven om goede pr te maken voor de agrarische sector.

De boeren moeten het zelf doen
Voor de pluimveehouderij zijn Blij met een Ei, mmmEggies en Kipkiplekker goed op weg. Caroline: Goede pr-initiatieven. Ik vind het raar als legpluimveehouders geen donateur zijn van Blij met een Ei of Kipkiplekker. Zij verrichten zoveel goede promotie voor het ei en kip en werken ook samen met TeamAgroNL." Elkaar versterken op social media, beste manier van communiceren, beste tijdstip en afstemmen van data voor activiteiten om meer samenhang te krijgen in de pr van de agrarische sector.

Boeren kunnen ervoor zorgen dat ze zelf in de media komen. Nodig ze uit op je bedrijf, zorg dat de lokale pers op de hoogte is van activiteiten. Wil je krant niets opnemen; stuur dan ingezonden brieven of een opiniestuk. Zorg ervoor dat je zelf in de media komt, aldus Caroline.

Van der Plas:,, Mijn ideaal zou zijn; krachtenbundeling zodat we echt serieus aan de slag kunnen met de promotie van Nederlands voedsel.

Luister hier naar de uitzending van 17 november; het item start op 4:50 minuten.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Twitter

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Pluimveeweb.nl logo
Alles over de Pluimveehouderij, economie, beleid, huisvesting, mechanisatie, lucht, water licht, voeding, gezondheid, fijnstof, legpluimvee, vleeskuikens, ouderdieren, broederij en fokkerij op Pluimveeweb.nl
Praat mee
Vee & Gewas is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit Oost-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Vee-en-Gewas.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Gelderland
  • Overijssel
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Vee-en-Gewas.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Gelderland
        • Overijssel
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Evenementen
    • Top
    • Het LeerErf
    Top