Bedrijven en bewoners N35 boos over afsluiting wegens groot onderhoud

„De overlast zou maar een week duren, namelijk tijdens afsluiting van de parallelweg aan onze kant van de N35. Inmiddels blijkt dat we al vier weken niet of nauwelijks bereikbaar zijn.” Sinds maandag 1 juli is de N35, de belangrijke doorgaande route van Zwolle naar Twente, tussen Raalte en Wierden grotendeels afgesloten wegens groot onderhoud. Volgens de planning moet het werk maandag 5 augustus afgerond zijn.
Onduidelijk
Willy Wolfkamp is voorzitter van de werkgroep N35 van PB Haarle. Het bedrijf van de oud-varkenshouder was gevestigd aan een parallelweg langs de N35. Hij heeft inmiddels een boze brief gestuurd aan Rijkswaterstaat en wegenbouwbedrijf BAM. „Het is voor veel bewoners niet of nauwelijks duidelijk waar de N35 kan worden overgestoken. Voor bezoekers, klanten en vrachtvervoerders van en naar deze bewoners en bedrijven is het nog veel lastiger. Als je wel op de juiste plek op de parallelweg bent moet je de confrontatie nog aangaan met de verkeersregelaar die blijkbaar maar één doel heeft; het tegenhouden van alle verkeer dat deze parallelweg nodig heeft om bij het betreffende woning of bedrijf te komen.”
Problemen
Volgens pluimveehoudster Jolanda Kieftenbeld, ook haar bedrijf zit aan een parallelweg van de N35, worden gemaakte afspraken niet nagekomen. Bovendien zouden verkeersregelaars niet op de hoogte zijn van de situatie en afspraken. „Vrachtauto's worden heen en weer gestuurd, kennen de sluipweggetjes niet. Komen daardoor niet of nauwelijks op de bestemming. Chauffeurs moeten afgelost worden in verband met de rijtijdenwet. Als pluimveebedrijf kunnen we één week plannen maar vijf weken is een ramp. Kaartjes voor de aanwonenden om door te kunnen langs de verkeersregelaars, een app om vrachtauto's bezoek etcetera te kunnen aanmelden, ik heb ze niet gezien. Veiligheid en belang van aanwonenden zijn niet belangrijk.”
Kort geding
Namens de PB-werkgroep is Willy Wolfkamp duidelijk: „We willen dat het duidelijk wordt welke kruisingen er geopend zijn. En de verkeersregelaars moeten zich correct gaan gedragen en diegenen die gebruik moeten maken van de parallelweg toegang verlenen. Deze twee punten zijn voor ons een harde eis, want bij het niet nakomen van één of beide punten zullen we in actie komen. We leggen desnoods eigenhandig de werkzaamheden stil of laten dit doen via een kort geding.”
Tekst: Lauk Bouhuijzen
Beeld: Tom Schotman