Meerderheid inwoners Overijssel koopt streekproducten

De frequentie waarin streekproducten worden gekocht in Overijssel verschilt wel. Zo’n dertig procent van de huishoudens koopt deze producten minimaal één keer per maand en elf procent zelfs zeker één keer per week. Een derde deel van de Overijsselse huishoudens koopt minder frequent streekproducten, namelijk vier keer per jaar of minder.
Green Deal
Overijssel onderzocht wie en waarom lokale en streekproducten koopt in het kader van een bijeenkomst van de provincies met het ministerie van LNV om de verkoop hiervan te stimuleren. Nu ligt dat rond de vijf procent, gebaseerd op een Wagenings onderzoek in de provincie Gelderland, maar het streven is dat te verhogen naar twintig procent.
LNV-minister Schouten en gedeputeerden van de provincies tekenden hiervoor de Green Deal Catering Overheidslocaties. Overijssels Gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher zette ook zijn handtekening namens de provincie Overijssel en wil in het provinciehuis in Zwolle extra aandacht voor producten uit de eigen streek.
Vooral ouderen
In Overijssel kopen vooral veel 55-plussers kopen relatief vaak streekproducten, zo’n 70 procent. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar kopen minder lokale producten. Bijna de helft van hen koopt deze wel eens, terwijl de andere helft dit nooit doet.
Ook bij hoogopgeleiden zijn streekproducten populair, driekwart van deze groep haalt die wel eens in huis haalt. Dit is aanzienlijk meer dan onder de middelbaar- (57 procent) en laagopgeleiden (54 procent). Inwoners van het Overijsselse platteland kopen vaker lokale producten (67 procent) dan inwoners van de steden (57 procent).
Motieven
Tussen de verschillende leeftijdscategorieën zijn verschillen in de motieven om lokale producten te kopen. Een eerlijke prijs voor de boer weegt het zwaarst voor jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Een eerlijke prijs voor de boer en de impact op het milieu zijn voor hoogopgeleiden de belangrijkste motieven om lokaal te kopen.
Belangrijkste reden voor laagopgeleide Overijsselaars om lokaal te kopen is de smaak van de producten. Het belang van de herleidbare herkomst van het product, weegt voor inwoners van het platteland zwaarder dan voor inwoners uit de stad bij lokale producten. De impact op de Nederlandse economie, korte transportafstanden en diervriendelijkheid wegen voor inwoners uit de stad weer relatief zwaar.
Hoge prijs
In het onderzoek is ook gevraagd naar redenen om geen streekproducten te kopen. Bijna de helft van de ondervraagden noemt daarbij een hogere prijs. Een kleine 40 procent zegt dat die producten niet in de eigen omgeving te koop zijn en ongeveer 25 procent zegt te weinig kennis van streekproducten te hebben.
Tekst: Lauk Bouhuijzen
Beeld: Lauk Bouhuijzen