Natuur en Milieu Overijssel: ‘Burger meer betrekken bij de landbouw’

NMO concludeert dit na een raadpleging (met als onderwerp ‘Hoe betrokken zijn wij bij de landbouw’) dit najaar onder zo’n 13.0000 inwoners van Overijssel. Daaruit bleek vooral dat de afstand tussen boer en burger vrij groot is. NMO: ‘Maar eten doen we allemaal en bijna iedereen begrijpt dus wel dat we ook zelf iets aan de landbouw zouden moeten doen. Al was het maar omdat we een mooi landschap willen, met kruidenrijke weiden, weidegang voor koeien en bloemrijke akkerranden als bijenlinten.’
Begrip
Er is bij de mensen die reageerden veel begrip de situatie waarin veel boeren in Overijssel zich bevinden. ‘Onze boeren hebben het niet makkelijk,’ zo wordt opgemerkt. ‘Met een kleine moestuin weet ik hoe moeilijk het is iets te verbouwen in deze klimaatsverandering.’ En heel veel mensen geven toe dat ze weten wat ze zelf kunnen doen.
Toch spelen burgers binnen het publieke discussie rond de landbouw tot op heden nauwelijks een rol van betekenis, concludeert NMO zelf. ‘Het is ook vrij onduidelijk hoe deze burgers kunnen worden aangesproken en betrokken. Dat is een gemis. Want de stille meerderheid van burgers erkent dat er problemen zijn en wil graag in goede sfeer tot oplossingen en tot transitie komen. De raadpleging van NMO leert dat men zelf ook ideeën heeft van wat we zelf kunnen doen.’
Betrokkenheid
‘Als Natuur en Milieufederatie zien we dat we op diverse onderdelen op het goede spoor zitten met lopende projecten als ‘Land van Waarde’, ‘Jong Leren Eten’, ‘LivingLab Natuurinclusieve landbouw Overijssel’ en ‘Valuta voor Veen’ en onze betrokkenheid bij het nieuwe keurmerk ‘On the way to Planet Proof’. Aanvullend gaan we, in respons op alle reacties, ons sterker maken voor betrokkenheid van burgers bij de voedselvoorziening.’
‘Als iedereen meer duurzaam geproduceerd voedsel zou kopen, komt de transitie van de landbouw snel dichtbij. De klant is koning, wordt gezegd. Veel mensen beseffen goed dat deze ‘macht’ van de consumenten een deel van de oplossing kan zijn. We zijn van goede wil, en zien wel in dat de landbouw moet verduurzamen. Al is de afstand tussen droom en daad helaas nog erg groot. Daarin speelt mee dat Nederlanders relatief weinig tijd en geld voor voedsel overhebben. Dat zit een beetje in onze volksaard. We geven ons geld liever uit aan kleren, auto’s en vakanties. Mogelijk is juist op dit punt veel te winnen,’ aldus NMO.
Tekst: Lauk Bouhuijzen
Beeld: Susan Rexwinkel