Vee-en-Gewas.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Gelderland
      • Overijssel
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesFotoserie: Lokale boerenproducten van het merk ‘Van Onze Grond’ te koop in de supermarkt

Fotoserie: Lokale boerenproducten van het merk ‘Van Onze Grond’ te koop in de supermarkt

De rundvlees producten van Marleen Markgraaf en Albert Hassink zijn vanaf vandaag te koop in tien verschillende supermarkten rondom Deventer.
De rundvlees producten van Marleen Markgraaf en Albert Hassink zijn vanaf vandaag te koop in tien verschillende supermarkten rondom Deventer.
Een spannende periode voor boeren en supermarktketens in de omgeving van Deventer (OV). Eindelijk liggen de etenswaren van lokale producenten in de schappen. De coöperatie ‘Van Onze Grond’ is sinds donderdag (15 april) van start. Daar kwam het nodige bij kijken, maar volgens bestuurslid en boerin Marleen Markgraaf zitten er vooral voordelen aan de lokale afzet.

Van Onze Grond is een coöperatie van achttien boeren en tien supermarkten. Het doel van de coöperatie is lokale boerenproducten met een goed verhaal bij lokale supermarkten afzetten en hiermee de keten verkorten. Bestuurslid en boerin Marleen Markgraaf: „We willen de consumenten laten zien wat een kwalitatief goede en mooie producten we in onze eigen regio produceren. Ook willen we ze echt kennis laten maken met de makers zodat ze niet meer een anoniem stukje vlees kopen.”

Eerlijke prijs

Hans Kok is supermarkteigenaar van Jumbo Colmschate en vanaf het eerste moment betrokken bij Van Onze Grond. „Het mooie aan dit concept Van Onze Grond is dat boeren en supermarkten samen in een Coöperatie zitten. Dat maakt de lijntjes heel kort waardoor we snel kunnen sturen.” Ook de prijs wordt in overleg bepaald. Markgraaf: „Bij het bepalen van de prijs zijn we van beide kanten open over de kosten die we maken om het product te maken en te verkopen. Daarbij rekenen we ook de kosten voor logistiek en marketing mee. Samen proberen we tot een eerlijke prijs te komen. Daarin zijn we ook realistisch, de producten moeten wel verkocht worden.”

Samen met haar vriend Albert Hassink heeft Marleen een melkveebedrijf in Oene (GD). De twee willen hun bedrijf zoveel mogelijk circulair inrichten. Hassink: „Door ons vlees in lokale supermarkten af te zetten creëren we ook circulariteit in ons afzetproces.” Voor nu leveren de twee rundvlees aan de supermarkten van de coöperatie. In de toekomst komen daar misschien zuivelproducten bij.

Supermarkt-eisen

Marleen en Albert zette hun vlees al een tijdje af onder de naam IJsselrund. Markgraaf: „We waren al gewend om ons rundvlees zelf af te zetten, maar als je direct aan een supermarkt wil leveren komen daar ook nog veel andere zaken bij kijken.”

Zo moeten de producten van Van Onze Grond zo lokaal mogelijk worden geproduceerd maar ook voldoen aan de supermarkt-eisen. Denk daarbij aan verpakken, etiketteren, EAN-codes en hygiëne-eisen. Kok: „Het is voor een supermarkt belangrijk dat etenswaren goed traceerbaar zijn. Als een product niet goed is, moeten we zo snel mogelijk kunnen achterhalen waar het vandaan kwam.

Voor logistiek werkt Van Onze Grond samen met logistiekbedrijf Combigro uit Zutphen. De supermarkten uit de coöperatie kunnen bij Combigro bestellen. Het bedrijf zorgt er dan voor dat de juiste artikelen in de juiste hoeveelheden worden afgehaald bij de boeren en levert uit aan de supermarkten.

Assortiment uitbreiden

Nu de producten in de supermarkt liggen gaat het echt beginnen. Kok: „De komende tijd wordt spannend. Worden de producten gekocht? Kunnen we onze schappen volhouden? Kunnen de boeren voldoende en op tijd leveren? Daar gaan we de komende tijd allemaal achter komen.”

Ook heeft de coöperatie nog ambities om verder uit te breiden. „We missen nog wel een aantal artikelen in ons assortiment. Boeren kunnen zich dus ook nog melden als ze zich willen aansluiten.” Markgraaf vult aan: „Boeren die mee willen doen moeten zoveel mogelijk lokaal produceren en kunnen voldoen aan de supermarkt-eisen. Op dit moment zijn er nog zo’n vijf tot tien boeren bij ons bekend die interesse hebben en zich binnenkort misschien mee gaan doen.”

De producten van Van Onze Grond liggen verspreid over de winkel op de juiste afdelingen.
De aardappelen zitten in een papieren zak, wat beter is voor het milieu.
Ook in het diepvriesvak zijn producten met het Van Onze Grond label te vinden.
De producten vallen goed op in de Jumbo-supermarkt van Hans Kok.
In het zuivelvak staat vanille- en aardbeien- en naturel yoghurt, kefir en melk.
Het vleesvak is goed gevuld met zowel rund- als varkensvlees.
Op het etiket zit een QR-code die consumenten kunnen scannen waarna ze meer informatie krijgen over de herkomst van de producten.
De producten van Van Onze Grond liggen verspreid over de winkel op de juiste afdelingen.
De producten van Van Onze Grond liggen verspreid over de winkel op de juiste afdelingen.
De aardappelen zitten in een papieren zak, wat beter is voor het milieu.
De aardappelen zitten in een papieren zak, wat beter is voor het milieu.
Ook in het diepvriesvak zijn producten met het Van Onze Grond label te vinden.
Ook in het diepvriesvak zijn producten met het Van Onze Grond label te vinden.
De producten vallen goed op in de Jumbo-supermarkt van Hans Kok.
De producten vallen goed op in de Jumbo-supermarkt van Hans Kok.
In het zuivelvak staat vanille- en aardbeien- en naturel yoghurt, kefir en melk.
In het zuivelvak staat vanille- en aardbeien- en naturel yoghurt, kefir en melk.
Het vleesvak is goed gevuld met zowel rund- als varkensvlees.
Het vleesvak is goed gevuld met zowel rund- als varkensvlees.
Op het etiket zit een QR-code die consumenten kunnen scannen waarna ze meer informatie krijgen over de herkomst van de producten.
Op het etiket zit een QR-code die consumenten kunnen scannen waarna ze meer informatie krijgen over de herkomst van de producten.

Tekst: Sandra Wilgenhof

Beeld: Sandra Wilgenhof

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Vee & Gewas is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit Oost-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Vee-en-Gewas.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Gelderland
  • Overijssel
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Vee-en-Gewas.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Gelderland
        • Overijssel
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Evenementen
    • Top
    • Het LeerErf
    Top